Benböj och blöjbyten

Nybliven tvillingfarsa som hittar tid till träning mellan nappflaskor och blöjbyten.

Småbarn, sömn och styrketräning

Publicerad 2015-06-16 11:14:00 i Träning,

Det här kanske kommer att vara gammal skåpmat för vissa men det är icke desto mindre en viktig del av styrketräning.
För att generalisera en gnutta så brukar det oftast vara så att samtidigt som du går all-in och kör 6 pass i veckan på gymmet med allsköns övningar så tentapluggas det, festas och kollas gamla avsnitt av Game of Thrones nätterna igenom. Det är inte ett bra upplägg för muskelökning och styrkeutveckling.
Detsamma händer när du får barn. De små rackarna har inte en dygnsrytm som stämmer överrens med din invanda dito. Inte sällan så slutar det med ringar under ögonen stora som tefat men i en dystrare nyans och det ställer såklart till det för din återhämtning.
 
Återhämtning. Men vad gör den då? Jag orkar ju ändå dra mina marklyft tänker du.
Jo så här ligger det till.
All träning leder till en viss muskelnedbrytning och när du tränar tungt så händer en spännande sak. Denna muskelnedbrytning skickar en signal till kroppen i stil med: "shit, jag är för klen!" Detta leder i sin tur till en superkompensation. Det betyder att istället för att kroppen reparerar de nedbrytna musklerna till samma nivå som de låg på tidigare så superkompenserar den genom att göra musklerna lite större och starkare. Enkelt va!?
Det är där återhämtningen kommer in i bilden. Om du tränar för ofta, sover för lite och äter för dåligt så finns inte förutsättningarna för att lyckas med denna kompensation. Det är därför det är så viktigt att om du söker en utveckling i styrka så behöver du skapa rätt förutsättningar för detta.
Det är här vikten av vila kommer in. Om du inte redan har barn så står du inför en överraskning och har du redan så vet du vad jag pratar om.
Jag trodde att jag visste hur det var att vara riktigt trött. Ett dygns fiskande i en strid laxälv i Norge, säsongarfest in på småtimmarna med liftjobb dan efter eller bara ett hederligt Saganomringenmaraton.
Inget av detta kommer i närheten av några månaders småbarnsliv!
Efter en vecka med våra små så somnade jag på allvar ståendes när de skulle sondmatas på neonatalavdelningen. Då är det givetvis av än större vikt att låta kroppen återhämta sig ordentligt mellan träningspassen.
För att jag ska få till en effektiv träning nu med våra små busungar så tränar jag mer sällan än tidigare men däremot tränar jag mer kompetent. Mina 3-4 pass i veckan läggs upp på ett sätt som gynnar vila mellan muskelgrupper ännu mer. Det skapar därför bättre förutsättningar för utveckling än vad som skulle ha funnits om jag fortsatt att träna som tidigare. Det jag har gjort är att jag har ökat mina fönster av vila mellan träning med x antal timmar då min kropp överlag är tröttare än vad den var tidigare. 
 
Oavsett om du tränar för att hålla igång eller om du hela tiden strävar efter en utveckling så tycker jag att du inte ska kasta bort tiden på gymmet. Det jag menar då är att när du ändå har tagit dig iväg och kört din träning så ska du ge dig själv vilan och möjligheten att återhämtas ordentligt. Annars spelar det nästan ingen roll att du varit och tränat.
Låt säga att du har 3 pass i veckan tillägnade träning. Följ då ett schema där du tränar igenom hela kroppen på 3 pass under 7 dagar. Ett mycket bra sådant hittar du HÄR.
Kombinerar du det träningsschemat med att lägga dig lite tidigare och ser till att äta bra och/eller tillräckligt så ska du se att resultaten kommer!
 
Lycka till!
 

Kommentarer

Postat av: mattefitness

Publicerad 2015-06-16 11:23:17

Bra skrivet!

Svar: Tack så mycket!
Viktor Lidin

Postat av: AngelicasVärld

Publicerad 2015-06-16 22:09:10

Så sant! Återhämtning är super viktigt - träningen ger ju inget annars! Samma inför ett lopp, lugna pass och mycket vila - ge kroppen rätt förutsättningar för att prestera!

Nästa mål är en Svensk klassiker för mig...GALET! Jag börjar med Vätternrundan nästa år!! Men först ska några kortare mil lopp avklaras å även några korta cykellopp...

En härlig sommar önskar jag dig!

Svar: Vad kul med en klassiker! Vad har du planerat in för lopp detta år?
Viktor Lidin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Viktor Lidin

Jag är en nybliven tvillingpappa med ett stort intresse för träning och hälsa. Jag älskar crossfit som träningsform och jag vill med den här bloggen peppa och ge inspiration till att hinna med träning i vardagen. Du kan nå mig på: viktor.hornsgatan@gmail.com

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela