Benböj och blöjbyten

Nybliven tvillingfarsa som hittar tid till träning mellan nappflaskor och blöjbyten.

Mer pyssel än träning

Publicerad 2015-06-08 17:08:00 i Allmänt,

Senaste veckan har det varit fullt upp med huset och allt därikring. Imorgon så sker den första besiktningen sedan husresningen. När den har blivit godkänd så är det upp till oss när vi får flytta in då vi ska göra färdigt alla ytskikt invändigt innan vi har ytterligare en besiktning för inflytt. Vi har redan hunnit med en del men vi har vår beskärda del kvar att göra;) Vi håller tummarna för att vi ska vara där till midsommar men det kräver såklart en del tid i anspråk. Just nu bor vi i vår stuga och då Jenny jobbar på dagarna så blir det sena kvällar som gäller för att kunna jobba på huset. 
Men idag har vi lagt huset på hyllan och tar det lite lugnt. Imorgon fyller våra underbara ungar ett år och vi hoppas att några av våra kompisar orkar komma ut i obygden för en kopp kaffe :) Jag och barnen har försökt att kratta och piffa till lite så det ska se snyggt ut tills imorgon.
Kanske lite oproportioneliga trädgårdsredskap men all hjälp mottages tacksamt!
 
Jag skaffade en skivstång också lagom tills vi flyttade till stugan så nu har jag mitt amatörmässiga lyftarpodie utanför köksfönstret och försöker hinna lyfta lite varje dag. 
Veckan som varit har jag däremot inte hunnit med så många pass som jag velat men prio ligger såklart på huset så mina gains får vara vilande någon vecka till;) Det jag har satt som mål med sommaren och min träning är solklart. Fokus på tyngdlyftning (ryck och stöt) samt att bygga på mina axlar. En av mina största brister är just axelstyrka och där ska det bli ändring. Jag varvar nu strikta militärpressar med pushpress och stöt, allt för att få maximal utveckling. Pushpress är en grymt bra övning då den låter dig hantera lite tyngre vikter än i strikta pressar. Lite som att köra slingshot i bänk. Det är fortfarande en del av lyftet där du inte får hjälp men i bottenläget, där vi oftast är som svagast, där får du mest hjälp. 
En sjukt bra grej att tänka på för utveckling är att ta tillvara på den excentriska fasen av lyftet. Försök att ta ner stången så lugnt och kontrollerat du kan istället för att släppa ner den. Då krämar du verkligen ur, i det här fallet axlarna, och kommer få en snabbare progression.
Snart sitter 90kg i frivändning och då är det ju bara 10kg kvar till 100 ;)
 

Kommentarer

Postat av: AngelicasVärld

Publicerad 2015-06-08 21:18:57

Åh älska frivändningar! Grym övning...min favvo tillsammans med djupa benböj och marklyft!


Svar: Eller hur! Alla isolerövningar kan man göra nån annan gång;)
Viktor Lidin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Viktor Lidin

Jag är en nybliven tvillingpappa med ett stort intresse för träning och hälsa. Jag älskar crossfit som träningsform och jag vill med den här bloggen peppa och ge inspiration till att hinna med träning i vardagen. Du kan nå mig på: viktor.hornsgatan@gmail.com

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela