Benböj och blöjbyten

Nybliven tvillingfarsa som hittar tid till träning mellan nappflaskor och blöjbyten.

Får jag bättre resultat av att köra flera övningar på gymmet?

Publicerad 2015-08-30 11:09:03 i Träning,

I samband med mängden övningar som finns för respektive muskelgrupp så förekommer det en hel del missförstånd. Om målet är att bygga exempelvis axlar så kommer inte det totala antalet övningar vara avgörande för hur slutresultatet blir. Det som däremot är helt avgörande för resultatet är kvaliteten på det arbete du lägger ner.Hur menar jag nu? Jo, för varje ”bra” övning så finns det en handfull mindre bra övningar på gymmet. Nu slänger jag mig lite vårdslöst med orden bra och mindre bra men om vi utgår från det faktum att du är skadefri och vill bygga muskler. Då vill du givetvis att det arbete och den tid du lägger ner på gymmet senare skall visa sig både i spegeln och på vågen.

Så hur lyckas jag då med att ha en bas av bra övningar som ger de resultat jag önskar. Jo svaret ligger i frågan själv. Med basövningar.

Om du vill få större och starkare ben så kör knäböj. Vill du få större och starkare bröst så kör du bänkpress. Tjorva inte till det så förbaskat. Ingen är gladare än gymägaren på väg till banken när du dag ut och dag in pillar på med någon kabelmaskin, eller när du testar någon obskyr övning som du såg på youtube som tydligen ska vara ”the best excercise for bigger biceps”.

Det finns givetvis fördelar med de allra flesta övningar och många är otroligt bra som komplettering. Men det är just vad vissa övningar är. Kompletterande. Det är de övningar som du gör efter att du kört slut på dig med de ”bra” övningarna. Så istället för att köra 3 set här och 3 set där för att sedan fortsätta med…ja du fattar. Kör 5 set militärpress och fortsätt sedan med laterala hantellyft eller vad som kommer näst. Men kör banne mig dig helt slut på militärpressen! Spara dig inte för vad som komma skall. Det är så otroligt lätt hänt att det sitter en lat liten rackare på axeln och säger ”kör inte för hårt nu, du ska ju köra den där kabelövningen för rotatorcuffen sen.” Jag säger; kör så hårt du bara kan och pressa dig för att bli bättre och starkare! När du promenerar hem från gymmet ska du vara trött, det SKA vara jobbigt att lyfta in brödrosten på den där höga hyllan ovanför kylen eftersom dina axlar är så slut. Tänk nu på det när du är på gymmet. Hur många övningar du kör kommer inte vara avgörande. Välj färre och bra övningar och sen kör du hårt!

Här är några av övningarna som är bra att ha som bas. Sen bygger du på dessa med andra varianter som du till exempel tycker du får bra kontakt av eller som du vet att du behöver jobba med.

Bröst: Bänkpress

Ben: Knäböj

Axlar: Militärpress

Rygg: Marklyft och Pullups

Armar: Bicepscurls, Tricepspress.

 

Nu vill jag att ditt nästa träningspass ska vara jobbigt! För det är du och din kropp värd! 

Kommentarer

Postat av: Sanna

Publicerad 2015-08-30 11:25:34

Haha, översta bilden har man ingenting emot att titta på! Riktigt snygg :D Bra jobbat och riktigt bra inlägg :)

Svar: Tack så hemskt mycket:)
Viktor Lidin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Viktor Lidin

Jag är en nybliven tvillingpappa med ett stort intresse för träning och hälsa. Jag älskar crossfit som träningsform och jag vill med den här bloggen peppa och ge inspiration till att hinna med träning i vardagen. Du kan nå mig på: viktor.hornsgatan@gmail.com

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela